سهم داراب از صادرات ایران؛ باید ها و نبایدها
- شناسه خبر: 795
- تاریخ و زمان ارسال: 29 مهر 1402 ساعت 04:58
- بازدید : 777
- نویسنده: مجتبی صالحی
(قسمت اول)
نویسنده:دکتر سعید طالبی(هیات علمی دانشگاه)*
از سال ۱۳۷۶،روز ۲۹ مهر ماه با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور، به عنوان روز ملی صادرات تعیین گردید. تعیین این روز، فرصتی برای تبادل افکار و بررسی این سوال است که چرا کشاورزان دارابی علیرغم زحمات فراوان، همواره باید با قیمت ارزانی که گاهی ممکن است دخل به خرج نخورد، محصول خود را راهی بازار کنند یا از برداشت محصول خودداری و ترجیح دهند از بین برود؟
شاید عمده ترین دلیل آن عدم توجه به مقوله صادرات محصولات کشاورزی و عدم رشد صنایع تبدیلی در شهرستانهای داراب و زرین دشت باشد بنابراین نویسنده ضمن تبریک روز صادرات به بیان تنگناهای صادرات محصولات کشاورزی در شهرستان داراب و زرین دشت می پردازد یکی از عمده محصولات تولیدی داراب گلهای دیم محمدی (روستاهای لایزنگان، نوایگان، شکرویه و مروارید) است که اکنون ۲۵ واحد گلابگیری سنتی فعالیت نموده و فقط ۱۰ درصد محصول گل داراب تبدیل به گلاب و اسانس شده و مابقی بصورت خام به شهرها و کشورهای دیگر صادر و سپس در آنجا فرآوری و بسته بندی می شود که ارزش افزوده قابل ملاحظه ای برای کشاورزان این روستاها نخواهد داشت و سود قابل ملاحظه ای به جیب دلالان و واسطه گرها واریز می شود. یکی دیگر از محصولات صادراتی داراب، انجیر می باشد که سطح زیر کشت ۵۵۰۰ هکتار را به خود اختصاص داده است و علیرغم کیفیت بسیار خوب انجیر دیم روستای نوایگان متاسفانه به عنوان برند شناختهشدهای مطرح نمی باشد و تحت عنوان برند استهبان صادر میشود. لذا یکی از مشکلات عمده شهرستان داراب، عدم برندسازی محصولات است به گونه ای که برخی بدون هیچ نام و نشانی بسته بندی و صادر می شود که این خود جفا به کشاورزان است
حیف و صد حیف
امیدوارم یکی پیدا بشه به داد داراب برسه…
کاملا موافقم
به موضوع بسیارجالبی اشاره نمودید وواقعا جای تعجب هست که بااین دومحصول معرفی شده که درایران بسیارکمیاب هست وچقدر هم مهم هستن ولی به دلیل نبود یک راهکاردرست که البته دکترطالبی اشاره کردن برندسازی چه ضرربزرگی متوجه کشاورزان عزیزوبالطبع شهرمان می شود
خیلی جالب
چه خبرخوبی
خبر خوشی بود
بسار راهکار خیلی خوبی بود یک راهکاربرتر
بسیارعالی
بسیار عالی